Nordis Chłodnie Polskie
Nordis Chłodnie Polskie Sp. z o.o. powstała w 1992 roku w wyniku prywatyzacji Przedsiębiorstwa Przemysłu Chłodniczego. Na dzień dzisiejszy jest największą grupą kapitałową producentów i dystrybutorów mrożonej żywności w kraju. Zajmuje się przede wszystkim produkcją lodów, owoców i warzyw, wyrobów kulinarnych oraz dań warzywno – mięsnych. Nordis świadczy również usługi w zakresie mrożenia i przechowywania towarów mrożonych.
Głównym celem firmy jest dostarczenie konsumentom wyrobów o najwyższej jakości. Aktualnie wiele z nich sprzedawanych jest do krajów Unii Europejskiej oraz innych zagranicznych odbiorców. W konsekwencji przejęć innych firm, Nordis stawał się coraz większy. Na dzień dzisiejszy w skład przedsiębiorstwa wchodzą 3 oddziały oraz 4 zależne spółki. Obecnie Nordis Chłodnie Polskie zatrudnia łącznie ok. 589 pracowników.
Przed implementacją zintegrowanego systemu informatycznego XEMI, spółka działała na kilku odrębnych aplikacjach DOS - owych.
Nordis swoje produkty sprzedaje za pośrednictwem przedstawicieli handlowych, w hurtowni oraz dla dystrybutorów. Na skutek szybkiego rozwoju spółki, kierownictwo zaczęło poszukiwać rozwiązań dla kanałów vanselling i presseling. W 2004 roku zgłoszono zapotrzebowanie na system wspomagający zarządzanie siecią przedstawicieli. Od tamtego czasu firma z powodzeniem korzysta z Mobilnego Systemu Wspomagania Sprzedaży Sales Force, dostarczanego przez Merinosoft Sp. z o.o.
Nordis Chłodnie Polskie Sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem dynamicznie rozwijającym się. W efekcie przejmowania kolejnych firm, znacznie poszerzyło swoją działalność zarówno terytorialną jak i produkcyjną. Sytuacja ta była pewnego rodzaju bodźcem do inwestycji w dodatkowe funkcjonalności systemu informatycznego. W 2010 roku Zarząd zdecydował się poczynić krok w tym kierunku i podjął decyzję o zmianie programu.
Potrzeby:
- zapewnienie integralności pewnej części danych pomiędzy serwerami odrębnymi dla każdego oddziału,
- umożliwienie okresowej wymiany danych między poszczególnymi spółkami, pomimo braku stałego połączenia sieciowego,
- uzyskanie bilansu skonsolidowanego wszystkich podległych spółek,
- rozliczenie produkcji
- identyfikowalność partii produkcyjnych
- szybkość fakturowania
- definiowanie rabatów – wprowadzenie elastycznej, nowoczesnej polityki cenowej w stosunku do różnych podmiotów w kanale dystrybucji.
Biorąc pod uwagę dotychczasową współpracę pomiędzy spółką Nordis, a firmą Merinosoft, Zarząd podjął decyzję o wyborze sprawdzonego już dostawcy oprogramowania i rozpoczęto wdrożenie systemu XEMI. Czynnikami wpływającymi na tą decyzję była całkowita integracja systemu oraz migracja danych z wcześniej użytkowanych aplikacji.
Implementacja we wszystkich spółkach w zakresie merytorycznym objęła moduły: finansowo – księgowy, gospodarki magazynowej i rozliczeń produkcyjnych, a także sprzedaży i logistyki. Dodatkowo w spółce „matce” wdrożono moduł analiz korporacyjnych sprzedaży i moduł konsolidacji bilansu.
W ramach realizacji całego procesu wykonano kolejno następujące czynności:
- przeprowadzono szczegółową analizę przedwdrożeniową,
- przeniesiono dane katalogowe i dokumenty z poprzedniego systemu,
- dostosowano program do wymagań spółki Nordis,
- w oparciu o potrzeby firmy stworzono program produkcyjny, zgodny z międzynarodowymi wytycznymi GS1
- zainstalowano system na serwerach spółek „córek”,
- przeprowadzono szkolenia pracowników i administratorów w zakresie użytkowania systemu.
Odpowiedź na potrzeby
Dzięki wdrożeniu i użytkowaniu systemu XEMI Nordis uzyskał wiele korzyści. Do najważniejszych należą:
- System XEMI wykorzystując najnowsze rozwiązania informatyczne Microsoft Windows Server 2008 i Microsoft SQL Server 2008 zapewnia częściową spójność baz danych pomiędzy spółkami pomimo braku pełnej pracy on – line.
- System XEMI umożliwia identyfikowalność partii, która jest jednym z podstawowych warunków istnienia systemu HACCP wymaganego w firmach sektora spożywczego.
- Moduł sprzedaży i logistyki posiada opcję „szybkiego fakturowania”, która pozwala w sposób maksymalnie uproszczony obsłużyć sprzedaż.
- Nowy system usprawnił działania w zakresie rozliczania produkcji umożliwiającego m. in. generowanie kalkulacji planowanych kosztów wytwarzania wyrobów.
- Moduł sprzedaży i logistyki pozwala na definiowanie warunków handlowych dla różnego typu klientów.